Ideea de consultant sau consilier ne duce inevitabil cu gândul la acea persoană care prin prisma specializării sale, oferă alternative, idei, concluzii. De aici și numeroasele domenii în care primim susținere din partea acestor specialiști.
E adevărat că nu de puține ori ne găsim în situația de a accepta cu greu o altă opinie care mai este și diferită de a noastră. Ne gândim că acel om nu are cum să ajungă la un nivel atât de ridicat de empatie încât să ia în calcul absolut toate alternativele disponibile pentru situația noastră. Probabil ne întrebăm cum va putea el creiona o imagine a situației când nici măcar noi, nu reușim să definim cu acuratețe problema sau rezolvarea acesteia. Sau se întâmplă să identificăm problema, variantele posibile și evident vine întrebarea, care mai este rostul unui consilier? Mai mult, în școală ni s-a împământenit atât de tare ideea că acel consilier școlar este psiholog adică persoana la care merg cei care au probleme mentale. Și atunci, de ce am merge noi să cerem sprijinul în luarea unei decizii, alegerea unui drum în viață sau reorientare în carieră?
Cu toate că legea educației recunoaște importanța consilierii și orientării vocaționale, încă există nelămuriri în rândul elevilor, al părinților sau al actorilor pieței muncii – angajatori și viitori angajați. De foarte multe ori, conștientizăm nevoia de ajutor și efectiv nu știm cui să ne adresăm.
Tocmai de aceea, pentru a evita astfel de situații, vom face o trecere în revistă a tuturor acelor aspecte care pot fi abordate în relația cu un consilier vocațional. Însă înainte să trecem la realizarea acestei liste, este important să ne oprim atenția asupra unui aspect atunci când vine vorba despre o relație client-consilier și anume un consilier NU va lua niciodată dezicia în locul nostru!. Nu vă așteptați ca odată ce ați găsit un consilier vocațional, el să vă ofere pe tavă și soluția problemei. Nu. Și atunci revine pe tapet întrebarea, de ce avem nevoie de astfel de servicii? Un consilier ne va asculta, ne va adresa o serie de întrebări care să ofere o imagine amplă a situației atât pentru el, dar și pentru noi – verbalizând problema, este posibil să fie mult mai ușor să alcătuim o listă cu posibile soluții la care nici să nu ne fi gândit –, ne va susține în realizarea unui plan de bătaie și ne va ajuta să ne validăm alegerea indiferent de care va fi aceea. În plus, codul de etică la care el a aderat nu îi permite să ofere soluții și probabil că suntem cu toții de acord că o decizie luată este o decizie asumată, așadar este creația noastră și tratăm ca atare consecințele ei.
Practic, un consilier are menirea să ne însoțească prin metode și intrumente, să ne susțină să alegem ce este cel mai potrivit pentru noi având totdeauna în vedere abilitățile, competențele, preferințele, sistemul de valori, personalitatea etc.
Așadar consilierul:
- nu este psiholog. El poate sau nu să aibă această pregătire, însă în procesul de consiliere, el nu va încerca să trateze probleme existente ci se va concentra pe susținerea clientului în procesul de luare a unor decizii.
- nu este un amic. Relația dintre un client și un consilier nu trebuie să își depășească limitele tocmai pentru a-și putea atinge obiectivele setate la debutul procesului.
- respectă un cod de etică. Documentul care reglementează acest cadru pentru consilierii certificați GCDF poate fi consultat aici.
- poate fi consultat indiferent de momentul profesional în care un client se află. Fie că este licean și nu știe ce facultate/meserie să aleagă, fie că a terminat facultatea și realizează că nu este ceea ce visa sau a făcut o viață o meserie și își dorește altceva, consultantul își poate ajuta clientul să își găsească drumul. Poate nu știe cum ar trebui să se prezinte efectiv la un interviu, ce să spună, cum să spună sau nu știe ce ar fi mai important să treacă în CV, ori dacă profilul lui de LinkedIn arată potrivit…
- nu îl judecă pe cel de lângă el. Indiferent de motivul pentru care s-au întâlnit, un consultant îl va susține și nu va judeca alegereile pe care le-a făcut sau urmează să le facă persoana consiliată.
- este obictiv și imparțial. Consultantul nu îl va influența pe client să meargă într-o direcție sau în alta, el va fi acolo pentru ca el să descopere beneficiile sau lipsa acestora în fiecare din variantele care i se descoperă.
- participă constant la sesiuni de supervizare. Consultantul trebuie să fie mereu în pas cu tot ce este nou în piața muncii, cu noile instrumente și tehnici pe care le poate utiliza în procesul de consiliere, așa încât relația dintre el și client să fie una cât mai fructuoasă.
- este afiliat Asociației Consilierilor Români. Pe ideea că unde-s mulți puterea crește, consilierii au posibilitatea să facă parte dintr-o organizație non-guvernamentală (ACROM) care militează printe altele, și pentru recunoașterea și profesionalizarea activiăților de consiliere la nivel național.
- își sprijină clienții. Da, va face apel la toate cunoștințele, intrumentele, tehnicile pentru ca persoana aflată în procesul de consiliere să găsească răspunsurile pe care le caută. Cu toate acestea, indiferent de cât de priceput și dorinic este el să îl susțină, rezultatul depinde doar de clientul său! Depinde doar de cât de motivat este el să reușească, de cât de mult își dorește ca situația sa actuală să se schimbe, de cât de implicat și dormic este să ia o decizie pentru sine.
Închei aici, dar nu înainte de a vă reaminti că cel puțin 8 ore din zi le dedicați carierei voastre, ceea ce mă face să mă gândesc la faptul că ar trebui să fie destul de important pentru fiecare dintre noi să alegem ceea ce ni se potrivește și ne aduce bucurie.